torsdag 28 maj 2009

Tjäna pengar, ideellt arbete

När jag var liten måste klubbarna jag var med i (SFF, IFK, SBC) antingen haft det bra ställt eller så smet mina föräldrar undan... När jag blev äldre fick jag dock redan i fyran se till att skrapa ihop slantar till vår skolresa. Vi delade ut reklam, plockade lingonris och band kransar. Vi gjorde en fantastiskt rolig resa till Stockholm. Vår fröken hade fullmatade dagar varje dag med museiebesök på museiebesök. Varje dag hade vi också samma matsäck, Skogaholmslimpa med Stureost. Även frukost och middag bestod av dessa underbara mackor. Vi fick faktiskt ett par timmar fritt (helt själva) på denna resa, vi var ju bara
11-12 år. Då passade en del på att utnyttja sina T-banebiljetter och åkte från ändhållplats till ändhållplats. Är man från de djupa skogarna i Småland är det STORT! På vägen hem stannade vid vid Checkers utanför Linköping. Alla barn längtade efter korv med pommes frites men icke, fram åkte limpa och ost. Vi hade kämpat med att samla pengar i 3 år och vi fick en massa museiebesök och en jävla massa ostmackor. Senare har jag som aktiv idrottare gjort alla möjliga olika arbeten för att få pengar till läger resor och annat. Några toppar men många dalar. Att sortera glasflaskor på Åbro, städa läktare på Ejendals arena, sälja bingolotter, inventera på Vivo, kratta på Orsandbaden mm listan kan göras lång... Nu har man ju även 3 aktiva döttrar och klubbarna de är med i behöver hjälp. Tex är jag orienteringsledare, med i sponsorgruppen i skid-
klubben, har krattat längdhoppsgropen på Siljansvallen (med inflammation i armen som följd), dammsugit friståendegolvet i Sparbankshallen och i förra veckan drog jag ris i 3 h. Som sagt lär det väl inte bli mindre och jag har en förmåga att inte kunna säga nej... Ja, mina goa föräldrar måste väl ha placerat oss i rika klubbar eller så har mitt minnet svikit mig med åren som gått.

1 kommentar:

  1. Det var ju lika som nu du skriver ju själv att du gör olika saker i föreningen, så är det ofta med föräldrar som bryr sig de får alltid en massa uppgifter och de gör de också för att det kommer barnen till del samt att man själv är med och har roligt bland andra föräldrar som har samma inställning. Hur många lotter och kakor etc. har man inte köpt genom åren. Kram från en go förälder

    SvaraRadera