fredag 17 december 2010

Handboll=religion?

Julen firas för barnens skull? (även om den i grunden har religiösa undertoner) Därför känns det helt okej att jag personligen inte betalat en spänn för julklappar i år, jag lovar att mina barn får så det räcker och blir över ändå... Vad gäller julstämning så fixar kung Bore det på sitt alldeles eget vis. Snön fortsätter att falla över Leksand, underbart! Det är riktigt vackert ute och det blir en härlig inramning så här till jul.

På tal om religion hörde jag skrämmande siffror på lokalnyheterna häromkvällen. Det var uppemot 15 000 som lämnat Svenska kyrkan det senaste åren i Dalarna... Är väl inte direkt troende men jag är döpt, konfirmerad och gift i kyrkan. Vi har dessutom haft Kyrkis som en del i barnens vardag under alla år som vi varit hemma. Vet inte vad det kostar att vara med i Svenska kyrkan känns dock att det är väl investerade pengar. Det finns mycket annat folk lägger pengar på men som sagt det är ju ett fritt land vi lever i.

Imorgon är det dags, semifinal mot Rumänien, det är bara att hålla tummarna! Varför denna "kärlek" till damhandboll? Enkelt, det har roligare spel än herrarna, även om det är fysiskt så är det inte lika hårt som när herrarna spelar av olika anledningar. Damhandboll har legat mig varmt om hjärtat länge.

Under nittiotalet var "vi" bäst i Sverige, 6 raka SM-guld! Vi = Sävsjö HK, jag var väl inte på alla matcher av naturliga skäl men när jag var hemma och det var match var jag oftast på plats. Det var en underbar stämning på läktaren i Hofgårdshallen innan nya hallen byggdes. Det kvittade att man inte såg kanten närmast läktaren, det var fartfyllt och folkfyllt i hallen!

1 kommentar:

  1. Det kostar väl en dryg tusenlapp om året (jag har dock ingen säker källa). Kan förstå att vissa går ur om man ändå inte är intresserad av dop, vigsel och kyrkans andra aktiviteter. Jag betalar dock gärna den skatten, kyrkan har ju många goda aktiviteter, socialt arbete etc.

    Ja det är så fint ute nu! Helt underbart.

    SvaraRadera