tisdag 2 november 2010

Skriftliga omdömen

Jag är klar! Det är väl ingen konst när man varken har så många elever eller mer än ett ämne, som jag jobbar med i år, kan man tycka. Det är dock inte alltid så lätt att veta hur man ska uttrycka sig. Man ska skiva om vad eleven kan och om hur eleven ska utvecklas. Man ska samtidigt tidig visa för föräldrarna om eleven har svårigheter så att den kan få stöd och hjälp från skolan och hemmet. Det borde väl vara en självklarhet att man sedan fick den hjälpen man behövde...

Det gäller att passa sig för vad man skriver. Vissa gånger skulle man vilja skriva, "du behöver ut och röra på dig (och bli svettig och trött) minst en halvtimme varje dag i stället för att sitta framför datorn/tv-spelet hela eftermiddagarna!", men skriver i stället att "du behöver förbättra din kondition".

Vore kul att gå in och läsa hur olika pedagoger skriver på andra skolor. Jag ser ju hur mina kollegor på min skola skriver, till viss del även Fruns och hennes kollegor och vad mina barns lärare skriver. Men övriga Sverige då? Om det skiljer sig så mycket mellan skolorna i kommunen hur mycket skiljer det sig inte då i landet? Likvärdig skola...?

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar