torsdag 1 oktober 2009

10 år tillbaka i tiden!

Ska ut och träna medans tjejerna är på dansen. Sticker ner i källaren till kartkartongen. I den hittar jag en plastficka märkt "5-dagars Pontus -96, -97, -98, -99, -00, -01". Kanon, målet på Gagnefsetappen 1999 var på gärdet precis bredvid dansen. Ett väldigt bra arrangemnag det året med tåg ut på etapperna! Vi kommer till danslokalen i god tid, jag snörar på mig skorna och när Stina-Kari kommer och släpper in tjejerna så sticker jag. Det kommer att bli en resa 10 år tillbaka i tiden... Verkligheten kommer på ett mystiskt sätt ikapp mig. Jag springer till första kontrollen, samma bana som 1999, H 21 L, känslan att springa på hösten en klar dag är sagolik. Det rasslar i löven och luften är klar och kall, mmm. Fan, nu sprang jag ju snett, den här stigen är nog ny, men höjderna lär väl stämma? Hittar inte "ettan" men fortsätter mot tvåan, nya hyggen, kraftledningen är kvar... Börjar tänka på hur det var när jag sprang här för 10 år sedan. Frun och jag var nygifta och nyss hemkomna från vår bröllopsresa. 2 veckors "träningsläger" på Mauritius, kunde man va bättre förberedd inför ett 5-dagars? Vi bodde i lägenhet på Strandvägen och hade bara oss själva och Sokrates att ta hand om. Man jobbade, tränade och sen undrar jag vad man gjorde den övriga tiden som man inte har nu? Slås av tanken om hur mycket som hinner hända under 10 år. Hus, Volvo, Adelina, Julia, Ellen, Renault, tillbyggnad, Alice mm. Andra kontrollen sitter där den ska. Vid tredje står till och med de gamla stolparna kvar till stämplingsbrädan. Vad gjorde jag egentligen innan jag skaffade/fick allt detta. Kollar klockan och inser att jag inte kommer att hinna med hela banan på den timmen som dansen är. Genar från 8 till 13, skönt att slippa den där höjden... Det är ju trots allt inget jag skulle vilja ha ogjort, utan det är så här det ska vara. Det är helt fantastiskt, det liv man skapar sig. Känner att jag är lite sliten trots att jag inte sprang hela banan, det kanske är så att även jag har förändrats på 10 år? Nytt test i kväll, ska damma av innebandyklubban och vara med på A-lagsträning i kväll, det tar mig bara 5 år tillbaka i tiden....

5 kommentarer:

  1. Härliga rader! men ta det för guds skull lungt på innebandyn!!! för det är inte roligt om man inte kan springa de där banorna igen...tro mig!

    SvaraRadera
  2. Tack för ännu en trevlig stund vid datorn Du är fantastisk. Mor

    SvaraRadera
  3. bra inlägg pontus mer sånt och det märktes inte att du varit borta i fem år välkommen tillbaka!!!/andreas

    SvaraRadera
  4. Det är skoj att läsa dina inlägg Pontus!
    Just frågan om vad gjord vi innan alla desa barn är intressant!//PetraHH

    SvaraRadera