måndag 19 oktober 2009

En hyllning till PeeWee 65 år!

”Du är en av Funkes grabbar va?” ”Ja.” ”Honom hade jag i gympa, han var jättebra!” Sånt fick man höra ofta när man var ute på den tiden man bodde hemma. Och alla hade bara gott att säga. Kanske inte alla, men de flesta. Alla som har haft honom på gympan har nog hur som helst något klassisk citat som: ”Att sparka på en volleyboll är som att pissa på en bibel!” eller kan härma hans underbara kroppsspråk när han ger instruktioner av typen, ”Idag ska vi spel volleyboll.”
Min pappa är gymnastikdirektören från Spånga som tog och flyttade till Sävsjö av alla ställen… En inbiten gnagare och pappa till 4 underbara söner. En bil och motorcykelintresserad Nittsjösamlare (han är manisk) som helst ligger i soffan och sippar en whiskey framför någon av alla dessa sportsändningar. Han hejar som sagt på AIK men även Leksand och Modo ligger honom varmt om hjärtat (just nu vet jag att lider han med sina två yngsta söner vad gäller hockeyn i alla fall…). Vad gäller mig och pappa har jag alltid känt att jag haft stöd och stöttning i det jag gjort. Han har aldrig någonsin pushat eller hetsat mig vad det gäller min ”idrottskarriär”. De enda gångerna man skämdes för honom var när vi kollade på fotboll eller ishockey tillsammans. Då hade han svårt att vara tyst…men det har blivit bättre. Som härom året när vi åkte bil och vi såg en idiot som gjorde en vansinnig omkörning: ”Jo seru grabben man lugnar ner sig med åren…” ”Det tjänar ingenting till att hetsa upp sig.” Ja, det är väl förväl att han lugnat ner sig både på läktaren och i trafiken… Minns också bataljerna vi haft på badmintonplan, där han till en början kunde leka med mig innan han till slut blev besegrad även om det dröjde några år. Numera har vi projekt tillsammans. En altan, ett entrétak och ett kök har det hunnit bli än så länge. Vi har en rå men hjärtlig stämning när vi jobbar och är det någon man kan bli arg på så är det ju pappa… Jag brukar tänka på det när mina tjejer är arga på mig att man blir bara arg på personer man älskar! Ser fram emot fler projekt nu när han fyller pensionär. Stort grattis på födelsedagen pappa, jag älskar dig!

7 kommentarer:

  1. Hej du Pontus det var fint skrivet jag har dragit ut sidan så den ligger färdig när han kommer hem. För jag jobbar ju och ha vill inte fira. Mor

    SvaraRadera
  2. Jag håller med din mor, fint skrivet om pappa din! Har även läst inlägget om fredagsmys. Detta fredagsmysande! Har läst att flera andra fått kräksjuka på detta begrepp... vi kanske blivit överdoserade med fredagsmys i sverigelandet. Dock myser jag extra mycket varje fredag :) fast på olika sätt och med olika mat och dryck ofta, det är inte alltid tacos och öl ;)

    SvaraRadera
  3. Så fint du skriver, nästan så att man får en liten tår i ögonvrån!

    /Åsa H

    SvaraRadera
  4. Stort grattis Peter!

    (Fialotta Labansson-dvs Ann-Louise)

    SvaraRadera
  5. härligt skrivet pontus/andreas

    SvaraRadera
  6. Grattis PeeWee från Edshult & Fam Wilén! Ses säkert nästa vecka!

    SvaraRadera
  7. En av de bästa gympalärarna jag haft. Grattis i efterskott!

    /Liselotte

    SvaraRadera