torsdag 15 oktober 2009

En vanlig onsdag i älgjaktveckan (fortsättning) och städtorsdag!

Alice sover ovanligt länge och skönt, det blev en riktigt lång stund framför datorn… Jag väntar på att Julia, Adelina och Sara ska komma hem från skolan för att intaga mellis innan avfärd mot Gagnef och dansen. Ska hämta Ellen kl 14 och Alice sover fortfarande. Klockan är 13:50, kommer dom inte snart? Ser till att det mesta är framplockat som ska ätas. 13:55 kommer Julia och jag hör de andra längre bort. ”Pappa, Maria (Julias fröken) sa att dansen var inställd idag!” ”Hon hade fått en lapp om det.” Okej, hur göra? Ellen ska hämtas NU! Ska dom på dans? Alice sover…
“Tjejer, börja med med mellis i alla fall. Jag ringer Stina och kollar.” Hittar inte Stina-Karis nummer. Ringer hennes man, Snickarn, för dansfrökens nummer. Ringer Stina…”Jodå, klart det är dans, är på väg dit nu.”
”Pontus, har ni nån ost?”
”Visst, Sara. Adelina, gröten i micron är klar nu!” Samtidigt som jag sprättar upp osten vaknar Alice. Tar Alice under armen och vi kastar oss in i bilen och sätter full fart mot Mosippan.
Snabbt uppför trappan och in i hallen. ”Pappa? Nej, jag vill inte åka hem!” möter mig i hallen. Biter mig i läppen. ”Men lilla gumman jag har ett helt gäng med barn som äter mellis hemma och som ska på dans om en liten stund.” Puss på dig Ellen! Du är strålande! Inget tjafs utan bara på med kläderna och hem. Man kan ju undra vad Alice tänker… Väl hemma har det flutit på bra. Adelina ska vidare på simning efter dansen och äta hos Juneviks så hon behöver en ”badväska” med sig. Alla ombytta, packade och klara. Vi sätter oss i bilen och alla är med! Skönt att komma hem till ett dukat middagsbord efter detta…
Riktigt kallt i morse igen. Ner och hämta vinterhandskar så fingrarna klarar sig på väg till skolan. Skönt att se att ”allt tjat” bär frukt tillslut när båda skoltjejerna är klara halv 8.
”Pappa, ska vi åka nu?” undrar Ellen. ”Nä, inte än på en kvart.” Hör ett stön från Julia som är fullt påbylsad ute i hallen. ”Men åk med Adelina idag då.”
Vad sa jag? Jag vet ju att hon fixar det men ändå, hon är ju ”bara” 7… Känner att pulsen höjs, tänk om det händer nåt? Alice och jag har för vana att städa på torsdagar, så detta skingrar mina tankar ett tag men halv 10 ringer jag ändå skolan. Jag tänker att jag kan ju skylla på att jag undrar om hur det var med den inställda dansen igår… Det var lugnt, hon var på plats och fröken hade fått ett meddelande om att dansen var inställd. Så här i efterhand kan jag ju fråga mig vad jag skulle gjort om Julia inte kommit fram till skolan... Nu kan jag i lugn och ro fortsätta med städningen. Huset känns alltid mycket större när man städar än annars. Skönt ändå att få det ur världen så man kan vara med familjen hela fredagen. Förresten tycker jag att ”fredagsmys” är ett underligt påfund men det tar jag en annan gång.

1 kommentar:

  1. ojojoj det kanske räcker med g och v ändå /andreas

    SvaraRadera