lördag 24 oktober 2009

Dagen efter...

Vaknar 6:11 av att två 9-åringar ligger och pratar med varandra. Går upp och säger till dem att somna om, genast! Själv somnar jag inte om, ligger och funderar på kommentaren ”Låt dom slippa växa upp med inbyggda fördomar” från igår…
Saxat från Wikipedia:
”En fördom är ett förutfattat antagande om någon eller något, grundat på tillämpning av en stereotyp uppfattning om en grupp som den eller det som är föremål för fördomen anses tillhöra.”
Hmm, vad har det med mina barn att göra? Och vad har jag för förutfattade antaganden om bakverk? Alice vaknar 6:40 och vi myser en stund fram mot att klockan blir 7. När sedan Ellen och Julia vaknar är jag ändå tvungen att kolla med dem. ”Vad fick ni för mellis igår?” Man ser i deras ögon att ”Du pappa, det där är en konstig fråga klockan 10 över 7…” men sedan svarar de i kör: ”Chokladbollar och kanelbullar!”
Detta borde ju då rimligen betyda, av två följande onda ting, att:
1) Mina barn lyssnar inte på mig
2) Mina barn läser inte min blogg
Vet inte vilket som är värst…
Eller är det helt enkelt så att jag säger en sak men att jag i går skrev något annat? Undrar vem som då har fördomar?
Lördag, och det blir bad för mig, Ellen, Adelina och hennes kompis Sara. Kör en ”nakenvikt” före badet. Vi dyker, hoppar, leker och bastar i en timme innan det är dags att göra sig klara för hämtning. Kör en vikt före påklädning, + 1 kg på en timme! Hur kan det vara så? Har jag svalt vatten? Har jag mycket vatten i mitt hår? Undrar… I natt slutar sommartid, vilket skulle kunna innebära att man får sova en timme längre. Men som 4-barnsförälder vet man ju vad det egentligen innebär… jo, att när barnen vaknar klockan 6:30 har klockan bara hunnit bli 5:30…

2 kommentarer:

  1. Jag tycker verkligen synd om alla föräldrar med små barn och tidiga morgonvanon när sommartiden tar slut. De är bara att kämpa.

    SvaraRadera
  2. morgonstund har guld i mund/andreas

    SvaraRadera