fredag 11 december 2009

Lucka 11, lucia? Nä, tomte!


I morse var det dags för det årliga luciatåget på förskolan Mosippan. Det har blivit några år nu sedan Adelinas första 2004. Bra med traditioner, även om tiden känns lite okristlig...07:00 går tåget.
Hur får man 6 starka viljor att komma i tid till detta? Som vanligt handlar det om minutiös planering! Kändes ändå väldigt lugnt i år med bara ett barn i tåget och att hon prångt skulle vara tomte (det är mer krångel med luciakronor där alla lampor ska kollas...), tackar vi för! Jag var dessutom själv igår kväll eftersom Fruns skola hade "julbasar". Jag såg till att alla fixat fram alla sina kläder och hade väskorna packade innan de kunde gå ner för att titta på Bolibompa.
Förberedde dem på att:
"Ellen, när julkalendern är slut så går du och borstar tänderna sen är det sängen direkt."
"Adelina och Julia, efter julkalendern är det tandborstning för er också, sen går ni och lägger er och läser."
"Jaaarå!" svarar de i kör."
Alice och jag lullade på till kl 19:00.
"Nu är det dags att komma upp!" ropar jag ner i trappen varpå Ellen kommer som ett skott.
"Det gäller er alla!"
"Men vi ska bara se Lilla Aktuellt, det gör vi alltid.", hör man du Julia och Adelina.
"Visst, men det är inte ALLTID som ni ska vara på plats vid förskolan kl 07:00!", säger jag med bestämda rösten.
De kommer upp och gör sen precis som de ska, peppar, peppar, tur! (det för mig att tänka på något annat men det tar jag en annan gång).
Alla somnar och jag lyssnar på webb-radion. Indianerna ska vara nöjda med 1 p hem från Ö-vik. Känns trots att det bara blev 1 p igår, som att Modo nu är på gång så här lagom till uppehållet.
Morgonen flyter på och vi kommer i lagom tid till att tåget ska gå 06:57... Det är det ju underbart att se alla lucior, tärnor, stjärngossar, tomtar och pepparkaksgubbar och att höra Ellen klämma i "Hejsan, hoppsan, fallerallera, när julen kommer ska varenda unge vara gla!" Det ska dock bli skönt att slippa sjunga "Bjällerklang" nästa år, alla traditioner är ju inte av godo...

Ellen, Alice och jag stannade en stund och fikade/åt frukost och Frun tog de stora tjejerna till skolan. Vi gick hem och jag fick bara med mig "mitt lilla monster" hela vägen! Som tur är kan hon städa efter sig men det för jag ta i morgon...

1 kommentar:

  1. Låter härligt och monstert växer ju upp till en stor flicko hon också det går fort. Nu ska jag lägga mig har varit hos kusinerna och nattat dem Ceasar ville vara med farmor en stund själv så han smet upp när de andra somnade sen somnade han på mage med ryggkli i soffan lite tung att bära ner bara. Nu laddar ag för resan. Kramisar

    SvaraRadera