lördag 26 december 2009

Strömlös och insnöad!

Ja, mer insnöad än vanligt... Dagen börjar i lugn mak, vi har fått en skön vana att inte gå ur sängen förrän tidigast 8:00. Det är riktigt najs, alla ligger som en enda ormgrop den sista halvtimmen i våran dubbelsäng. En välbehövlig frukost och ett par koppar kaffe sen är man igång. Sedan går strömmen! Ja den kommer väl tillbaka snart nog, vi lever ju i ett civiliserat samhälle. Tar med Ellen och Julia till simhallen för ett julbad, men ingen ström inget bad... Jag tar Alice och Julia och går ut en sväng i snön som fortsätter falla. En sväng till lekparken och en sväng till lilla backen med boben. In för lunch och fortfarande ingen ström, finns lite kallskuret så det i alla fall blir något i magarna. Det gick tre timmar innan strömmen kom tillbaka och man kommer på sig själv hur mycket man ändå är beroende av den och framförallt hur många saker som är automatiserade. Trots att jag vet att det inte finns någon lampa så är man på lysknappen många gånger och jag var på väg ut att sätta i motorvärmaren innan vi for ner till simhallen...
När strömmen väl är tillbaka tar jag, Julia och Ellen och åker till simhallen. Ett skönt bad, bastu och dusch är inte fel. Middagen blir honungsglaserade revbensspjäll och hasselbackspotatis, mums! Det snöar fortfarande och jag var ute en snabb sväng och skottade av lite trots att det är mot mina principer. Snön är ju otroligt lätt att skotta i alla fall, hade jag varit stora stygga vargen hade jag kunnat blåsa bort den.
Torsk för mina Modo-killar idag, Lindbäck måste varit en vägg, men seger för småkronorna snart får man hoppas. på tal om fisk sa Ellen en skön kommentar idag när vi åkte från simhallen första gången.
"Pappa, jag vet varför inte vi kunde bada..."
"Jaha, varför då då?"
"Jo, dom har ju tagit strömmingen!"

2 kommentarer:

  1. Mamma, Farmor, Bibbie26 december 2009 kl. 20:06

    Jag hoppas du är lika duktig som frun och antecknar alla Ellens fina kommentarer det kan ju blir nästa projekt att sammanfatta dem. Det går ju att göra mycket utan ström om man bara försöker och inte sitter och klagar och väntar, Kramisar

    SvaraRadera
  2. Trevlig läsning, Pontus!
    Nu är det väl snart dgs för ett filmklipp?
    Hälsar Morfar

    SvaraRadera