tisdag 18 maj 2010

Något att förändra?

Ellen har varit ute i skogen en sväng i dag för att träffa sina blivande klasskamrater och sin fadder. Två förskoleklasser och flera olika förskoleavdelningar träffades i skogen. Tror det var cirka 10 pedagoger. Jag slås återigen av tanken, "Var är alla manliga förskollärare?"

De behövs som förebilder/gränssättare mm. De pedagoger som jobbar gör ett utmärkt jobb, det känns dock konstigt att det är så enkönat i Sverige 2010. Det är väl så att det är ett "underbetalt kvinnoarbete" men det vore ju på tiden att det blir status att jobba med Sveriges framtid inom barnomsorg och skola!

Efter skogen samlade vi ihop hela styrkan för att åka till vårdcentralen för att vaccinera oss mot TBE. Eftersom vi är en hel del i skog och mark så känns det skönt att ha ett skydd mot dessa fästingar. Som vanligt när jag är på ett sjukhus eller liknande slås jag av tanken, "Fan, vad folk det är som bara går omkring, fram och tillbaka." Känns inte som om det är så väldigt effektivt...

Men vad vet jag, de har säkert en viktig uppgift att sköta när de går där. Rast lär de ju ta då och då också (något man som lärare ofta kan glömma) så det är antagligen på väg till fikat. Men egentligen så tycker jag inte de borde jobba så hårt med tanke på att de,precis som jag, valt ett underbetalt kvinnoarbete!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar