torsdag 16 september 2010

Är du med de som är emot eller emot de som är med?

Ja det är ju val på söndag och det är ju inte så lätt att välja. Vad passar mig? 4 barn, vill vara hemma mycket och jobbar som lärare, har hus och en bensindriven bil. Finns säkert någon sajt där jag kan kolla hur jag ska lägga min röst. Skulle vilja (som säkert de flesta) ta russinen ur kakan hos alla partier och rösta på det...

Jag är nog i grund och botten röd, att ställa upp för den svage är nog en av många anledningar till mitt yrkesval. Jag gillar inte bratz och lyssnar på "röd" musik. Men å andra sida tycker jag att arbete ska löna sig så där är jag nog mer blå. Är inte kristen med i dagens samhälle så känns det som om det kunde blir mer mänskligt, är jag lila då? Vill ju att mina barn och barnbarn och kommande generationer ska kunna leva på planeten jorden så där är jag absolut miljöpartist. Fp och C känns mest som utfyllnad i Alliansen, Maud inger noll förtroende. Såg henne försöka försvara sitt krav på obligatorisk ursprungsmärkning här om veckan, pust. Jan är ju väldigt bra i vissa skolfrågor (höj lärarstatusen) men ibland undrar jag om han varit ute i verkligheten. Så var hamnar jag?

Ibland när man sätter på dessa debatter eller utfrågningar så undrar man om det är en dokusåpa eller på riktigt. Vuxna människor sitter som små barn i sandlådan och kastar skit på de andra. Ibland undrar man om de förstått frågan eller bara svarar samma sak på liknande frågor.
Mona fick en fråga på TV 4 igår "Hur ska man höja lärarstatusen?" "Fler lärare." Goddag yxskaft!

Det är inte lätt att välja. Ett annat val stod en kille för i somras. Han spelar både fotboll och ishockey och fick då träningsprogrammet för v 34 och framåt i ishockeyn. Träning 5 dagar i veckan! Fotbollen har 3 träningar i veckan plus matcher. Han valde då bort hockey...saken är den att han är född 1999. Ska man behöva välja då?

2 kommentarer:

  1. ja det är inte lätt inte,och sjukt att en elvaåring ska få lov att välja.

    SvaraRadera
  2. Pontus, mycket bra skrivet!
    Hur är det med min kompis idag?
    Trevlig helg
    Önskar vi från Sunnheds

    SvaraRadera