torsdag 9 september 2010

En gång i livet

Jag har paus i min städning. Jag kan inte börja dammsuga. Alice ligger nämligen och sover, klockan är 10:08. Hon har feber, ligger i min säng och snarkar som en liten gris.


Hon vaknade till nyss och tog en drick och kisspaus. Innan hon somnade igen undrade jag om det var okej att jag dammsög trots att hon sov. "Mmm" sa hon och nickade.
Så nu är jag klar! Jag fick hjälp av Lilleman att torka golven.

Det blir lite mer nyhetstittande när svärfar är här. Såg en diskussion om jämställdhet igår på aktuellt. Frågan om föräldraförsäkringen kom upp. De rödgröna vill tydligt göra så att föräldrarna ska dela helt på föräldraledigheten dvs ge lika många dagar till mamman och pappan. Bra, eller? Alliansen har sett till att det finns en jämställdhetsbonus och vad jag tycker om den har jag skrivit tidigare. Jag tror dock inte att mer pappor kommer vara hemma även om de blir "tvingade" till det, tyvärr. Det är alldeles för få föräldrar/företag/kommuner som ser det som en merit att ha varit hemma med sina barn. En föräldraledig anställd = ett problem som måste lösas. Och alla egen företagare ska väl nämnas, de är nog inte så lätt att var ledig då, eller?

Det kommer väl att sluta med att barnen går på förskolan när mammans dagar tagit slut vid 7 månader. Men det måste väl vara bra för kommunerna att få in mer pengar i kassan om man får in barnen redan i den åldern! De sover ju dessutom den mesta tiden och jag är mer än övertygad om att Lars Ohlys fru lånar ut sin bröstpump till de mammor som mot förmodan fortfarande ammar!

Nejdå, jag hoppas att alla pappor tar chansen att vara hemma med sina barn och ser det både som en stor merit och en förmån. Ta chansen vare sig du är egen förtagare, tjänar alldeles för mycket pengar eller om du inte har ett rött öre på banken. Jag lovar chansen kommer inte tillbaka...
Jag tror dock att föräldrarna själva är kapabla att besluta hur länge man som mamma eller pappa ska vara hemma även om det i många fall inte verkar så.

Ja det är ju underbart att vara hemma även en dag som denna med en liten sjukling som fortfarande sover. Hon har fått i sig lite glass och vätska i alla fall.

1 kommentar:

  1. Låter som Morfar tagit långsemester i Leksand de är väl toppen att ha en extra famn att vila i när man inte är pigg för Alice.

    SvaraRadera