onsdag 10 februari 2010

Besvikelse

Minns det som om det var i går... Det var på Vilsta camping någon gång i mitten av 80-talet och Eskilstunaveckan i orientering. Det var lördag och dags för att köpa snask. På den tiden fanns det inte lösgodis att gå och plocka utan varje bit kostade en viss summa. Min bror och en kompis var med och han som plockade godiset i campingen kiosk var cool. Han kollade inte vad det kostade utan proppade påsen full för en 10:a.
-Vad vill du ha?
-Inga salta, sa brorsan. Coola killen fyllde en påse.
-Du då? riktat till kompisen.
-Gärna salta men inga sura. Samma sak som för brorsan.
-Vad vill du ha? riktat till mig.
-Du kan blanda allt möjligt.
-Då har vi den här. Och han ger mig en färdigplockad påse av någon nitisk campingföreståndare som räknat ut exakt att alla bitar tillsammans kostar precis 10 kronor. Påsen var halvfull och besvikelsen hos mig var enorm...

Samma besvikelse fick jag se igår i en av mina döttrars ögon. På ski-crosstävligen i går kväll åkte hon kanonbra på prologen och tyckte det var kul. Till "finalen" tyckte jag: "Du kanske ska testa syrran skateskidor nu, hon kör några heat efter dig." Sagt och gjort så använde hon dem och det är inte lätt att åka ovallat om man aldrig testat det tidigare. Hon kom toksist i finalen med flera onödiga vurpor, tack vare skidvalet. Det har ju ingen betydelse vilken placering man får men hennes besvikelse efter målgång var enorm...

Men en hamburgare med alla tillbehör på Louise grill gjorde det hela mycket bättre och man ska ju lära sig något varje dag, även av sina misstag. Förhoppningsvis glömmer hon bort detta utan att behöva sitta och skriva om det i sin blogg om en sådär 25 år...

2 kommentarer:

  1. Var det -87 tro som godiset inköptes? Hur kunde man tänka så att inte få testa innan. Jag håller den dottern och önskar bättre lycka nästa gång. Hur gick det för den andra dottern?

    SvaraRadera
  2. tur det finns hamburgare : )

    SvaraRadera