tisdag 20 april 2010

Gammaldags del 1

Känns som om man är lite gammaldags ibland. Traditioner som Halloween och Alla hjärtans känns för mig som enbart firas för att folk kan tjäna pengar på det. Är man själv inte uppvuxen med en tradition så tror jag att man har svårare att ta den till sig. Men barnen vill ju så man får väl ge med sig till viss del.

Riktigt så gammaldags som folklivsforskaren Ebbe Schön är jag dock inte. Tänkte citera några rader om just Halloween ur hans bok "Svenska traditioner" (blir ännu roligare om man försöker läsa detta som en dyster, bitter gammal man).

"Under 1990-talet har en burlesk anglosaxisk sed börjat bli populär bland svenska barn och ungdomar, nämligen halloween." "Där klär barnen ut sig på kvällen den 31 oktober till spöken, häxor och annat skräckinjagande och går på tiggarfärd hos grannarna. Deras fältrop är "trick or treat", vilket i praktiken innebär att de vill ha godis, annars ställer de till med något spratt."

"Större ungdomar deltar i firandet på ett våldsammare sätt; de kastar ägg och tomater på förbipasserande, hojtar och skriker och kluddar graffiti på murar och väggar. På skolorna ordnar eleverna danser och partyn med utklädsel. De bär lampor, tillverkade av pumpor och tillskurna så att liknar dödskallar."

"Ännu kan vi inte säkert veta om halloween kommer att slå i Sverige, men mycket talar för det. Det finns onekligen ett behov av en skojfrisk ungdomsfest mitt under den dystra hösten. Dessutom är den här seden starkt kommersiellt påhejad och det kan effektivt bidra till att halloween utvecklas till en verklig tradition, på samma sätt som alla hjärtans dag har gjort."

Boken är tryckt 1998 och han har, enligt min mening, vissa poänger.

Idag har Alice och jag handlat medans Ellen fick vara med på drama med sina förskolekompisar. Pannkakor från gårdagens middag till lunch och nu bara måste jag ut till Ellen som ska cykla. Adelinas fot är inte ok, men inget visade sig på röntgen. Ska ringa igen och kolla. Gårdagens 2 timmar på vårdcentralen orkar jag inte ens nämna mer än att mina två tjejer var grymt tålmodiga...

1 kommentar:

  1. Adelinas fot måste jag höra mer om jag ringer lite senare mellan mellis och middag.

    SvaraRadera