onsdag 21 april 2010

Gammaldags del 2

Jag förstår inte varför man får mobiltelefon i så tidig ålder. Adelina vill ha en mobil men kommer inte att få någon. Vad ska hon ha den till? Vad gör hennes kompisar (även barn i Julias ålder har mobil) med sina? Är det för att spela musik? Det finns MP 3. Är det för att ta kort? Döh, det finns kamera som man kan låna av sina föräldrar. Eller, som i vårt fall, så kan föräldrarna låna av sitt barn. Spela spel? Nintendo DS mfl.

Jag vet inte men jag ser helt enkelt bara en anledning till den och det är att kunna ringa. Och så vitt jag vet så finns det en vanlig telefon i de flesta hushåll. Behöver man ringa när man är hos en kompis så fråga om man får låna telefonen, det funkar lika bra nu som för 25 år sedan.

Så har man med sig den till skolan också. VARFÖR?! "Det kostar 1 kr att ringa från fritids!" OCH! Är något så akut att man måste ringa (benbrott, blöder eller huvudskada) så tror jag att personalen låter en ringa gratis. Annat som att kolla om man kan leka eller liknande kan/ska man väl kunna klara ändå. Det går ju att bestämma en dag i förväg.

Är det föräldrarna som vill ha koll på sitt barn? Har man det om barnet har en mobiltelefon? Det är ju flera gånger (not!) jag tänkt ringa Adelina och kolla om hon jobbar eller bara sitter och slöar i skolan...tänk om hon haft en mobil då kunde jag ju fått tag i henne! "Men dom kanske känner sig utanför om de inte har egen mobil?" Ja är det så undrar jag hur man möjligen ska komma vidare i samhället.

Idag har vi cyklat i snålblåsten, grattat Gunne till nionde barnbarnet och guddottern som blev stolt storasyster i går! Försökte skruva lite men Alice ville leka i stället. Nu har jag diskat gårdagens disk så jag kan sätta mig med en kopp och njuta innan lite skruvning, hämtning och skjutsning till dans i Gagnef!

Var förresten ute och tog in skärmar från gårdagens roliga träning i går kväll. Har lånat Holgers lampa inför helgen så 21:20 när mörkret lagt sig gav jag mig i väg. Knäpp? Säkert enligt vissa men dessa "vissa" har säkert sett till att deras alldeles för små barn redan har en egen mobiltelefon...

4 kommentarer:

  1. Tänk om du hade haft mobilen meddig ut i skogen då kunde du ju ha ringt din Goa fru och pratat lite när du sprang där ensam i den fridfulla skogen. Fick 2 underbara brev idag som jag kommer att svara på imorgon på gammalt hedeligt sätt. Kramisar

    SvaraRadera
  2. Håller fullständigt med om mobilfnattet! Varken Jonathan eller Emelie har fått någon och kommer inte att få någon så länge det inte finns ett behov!!!!!! Skönt höra att det finns fler som tänker så!!!!!!

    SvaraRadera
  3. Det kan ju hända att du behöver ringa och säga till adelina att svänga förbi fika-drive-in med sin cykel på väg hem från skolan så att du kan få en bulle till ditt kaffe.... :)

    SvaraRadera
  4. Hej, familjen Funke!
    Det är bäst att Morfen INTE lägger sig i debatten om mobiltelefon till ungdom runt 10-årsåldern!
    Bästa Ericsson- hälsningar
    från Morfar

    SvaraRadera