söndag 31 januari 2010

Örebrohelg

Välkommen hem till Polarvintern...-25 och temperaturen sjunker fortfarande! Familjen gjorde en tripp till Örebro i helgen. Inte för att söka upp eventuella Robinson-vinnare utan för att fira min svärmor. Den softa fredagen innebar också en del packande. "Ska vi ha med oss skidorna? Kommer ni (riktat till 3 döttrar) att åka?"
"Jaadå", säger de i kör!" Så det blev till att fylla takboxen med skidor och fylla 2 väskor med skidkläder och pjäxor. Övrigt packar de själva, det märks att de börjar bli stora. Döttrarna är helt fantastiska på att åka bil, "Är vi framme snart?, "Hur långt är det kvar?" existerar inte, förrän i fredags...
Nackdelen med rutiner är ju då man som förälder ruckar dem. Ja, så från kl 17 tills dess vi var framme (kl 18) var det väl åtminstone 3 barn inklusive 2 vuxna som var riktigt hungriga och då kom det, "Vilken tid är vi framme?" "Jag är hungrig". Själv åt man ju ett rejält mellis så "Ja om vi kommer fram till en långtradare som glidit av vägen och vi får vänta tills de bärgat den så är vi nog framme OM TRE TIMMAR!" Jo det gäller ju att hålla sig lugn... Maten stod på bordet när vi kom fram, tack svärmor, och 6 hungriga leksingar åt sig mätta!
En lördag i Örebro med Hindersmässa (marknad) och frun hade sprängande huvudvärk på morgonen (hon skyller på visdomständerna men jag vet att det är farligt med alkohol). Tog med mig 4 döttrar ut i lekparken i kylan (-17 på slätten är kallt...) men det var välbehövligt att leka lite efter en tidig morgon. Marknaden i sig bjuder väl inga nyheter men det är ändå kul att gå i stan lite. Jag älskar ju också att lyssna på Örebroare, de är ju så trääliga och det är så rooligt! Återigen får man sätta sig vid dukat bord, tack Majsan! När vi väl är samlade igen på Drottninggatan på eftermiddagen undrar jag "Vilka ska med ut på skidor nu då?" "Nä, inte jag i alla fall!" och "Jag orkar inte." får man som svar. Jaha, där fick man för man packade skidgrejerna! Det slutar med att frun och svärmor tar 4 döttrar till IKEA och jag tar mig en skidtur...helt själv...15 km...-15...ensam...inget elljus...ljuvligt!
Idag har vi i princip "bara" åkt hem. Inte ett ljud om "Är vi framme snart?, "Hur långt är det kvar?" och matsäck med i bilen, lika ljuvligt det!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar